Ik ben Oké en Ik doe het anders Sensikids Opvoedcoaching
De ‘Ik ben Oké!’ cursus is, net als de ‘Ik doe het anders!’ cursus vooral ontwikkeld voor de sensitieve of hoogsensitieve kinderen. Echter; de cursussen zijn geschikt voor alle kinderen die hoogsensitief zijn.
De cursussen kunnen worden gezien als een cognitieve training, afgestemd op de sensitieve kinderen en er wordt door mij als Sensikids opvoedcoach gewerkt met herkenbare verhalen, ontspanningsoefeningen, (kaart)spelletjes, visualisatie-oefeningen en filosofische gesprekjes.
De kinderen worden weerbaarder door de cursus.
Ze gaan zichzelf (en anderen) beter begrijpen.
Ze leren hoe je handige oplossingen kunt verzinnen als er iets vervelends of onverwachts gebeurt.
Ze leren positief te denken.
Ze leren stress te herkennen en ontspanningsoefeningen te doen.
Ze leren hun eigen kwaliteiten kennen.
Ze kunnen na afloop anderen meestal beter begrijpen.
Ze leren benoemen wat ze meemaken en hoe ze zich kunnen ontspannen.
Begrippen waarmee we werken zijn: O jee en Oké!, de stressladder, schrik!, de ruimte om je heen, de zintuigenboom en jezelf zijn.
Belangrijke voorwaarde voor het doen slagen van deze cursus is de actieve bijdrage van ouders ook in de thuissituatie. Schat u in dit thuis onvoldoende op te pakken dan is het inzetten van reguliere kindercoaching over hooggevoeligheid door Oké Kids beter.
Als Sensikids Opvoedcoach heb ik al meerdere keren mogen ervaren hoe helpend de cursus is geweest voor een cliënte.
Tijdens de IK BEN OKÉ training, werk ik in 7 sessie met een kind aan de kwaliteiten en valkuilen die hoog gevoelige kinderen hebben. We gaan werken aan:
- Het juist interpreten van gezichtuitdrukking en gevoelens.
- Veel hoog gevoelige kinderen weten niet zo goed wat ze voelen.Ze leren herkennen en benoemen wat ze voelen.
- Heb jij wel eens last van onhandige gedachten (ojee)? Dan is het juist fijn om in les 3 te leren om handige gedachten (oké) te bedenken? Veel hoog gevoelige kinderen zien beren op de weg of maken van een mug een olifant. Ik leer ze dat zij de baas zijn over hun gedachten en dat dit effect heeft op de uitkomst.
- Veel gevoelige kinderen vinden het moeilijk om hun eigen ruimte in te nemen en deze te verzorgen. In les 4 staat het aura-tuintje centraal. We leren hoe de ruimte om jezelf heen er uit kan zien en hoe je hier goed voor kunt zorgen.
- We kijken naar het rommeltje in je hoofd. Aan de hand van een droomreisje in de zintuigen boom leren we hoe je jou hoofd tot rust kunt brengen, wat jou helpt om beter in slaap te vallen.
- Iedereen is uniek en iedereen is oké. Dit thema staat centraal. We gaan een paspoort maken over de binnenkant van jezelf. Wie ben jij en wat maakt jou uniek en oké?
Voor de kinderen
Waar voel jij stress? Hoe voelt het om gespannen of ontspannen te zijn? Hoe kun je van gespannen naar ontspannen komen? Tijdens de les over de stress-ladder laten ik zien dat je zelf heel veel kunt doen. Je mag best weer aan het roer staan van je eigen schip! Zoals jij het doet is het oké.
Voor hoog gevoelige kinderen is het prettig dat je altijd op dezelfde wijze werkt. We beginnen de les dan ook altijd met het kleuren van een mandala en een het luisteren naar een verhaal. Daarna hebben we over het verhaal een filosofisch gesprek. Als uitwerking van datgene wat we te weten zijn gekomen gaan we aan de slag met een opdracht. We maken een vraagkaart, een stress-ladder, tekenen onze eigen zintuigenboom, we doen een ontspanningsoefening of ademhalingsoefening. Aan het einde van de les neemt je het verhaal, de oefeningen en gemaakte spullen mee naar huis. Je krijgt ook thuiswerk. Lees het verhaal nog eens met pappa of mamma, oefen je oefeningen en neem af en toe iets mee.