
Beelddenker en dan?
Een aantal kinderen is beelddenker. Dat wil zeggen dat de voorkeur van informatie opnemen, verwerken en onthouden visueel gebeurt.
En wat nu als de leerkracht voornamelijk onderwijst in woorden?
Dan bestaat de kans groot dat je zoon of dochter de stof niet begrijpt en dus al snel een leerachterstand ontwikkelt. Bijles heeft weinig tot geen resultaat omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Zelfvertrouwen wordt minder en je kind gaat met minder plezier naar school. Super zonde al zeg ik het zelf.
Wat je kunt doen
Blijf niet worstelen met schoolwerk als je verwacht dat je kind een beelddenker is. Je kind leert anders en door informatie te vertalen naar beelden kan de beelddenker zich de lesstof wel eigen maken. In mijn praktijk pas ik 1-op-1 de \’Ik leer anders\’ training toe. Tijdens een paar sessies op maat, leer je deze techniek zelf toepassen. Daar heb je niet alleen nu op de basisschool profijt van, maar ook later. Dit kun je, in de toekomst, ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.
Er is direct resultaat, want de leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. De training is voor kinderen die problemen hebben met bijvoorbeeld:
- taal, spellen en lezen
- rekenen, tafels, plus en min sommen
- onthouden van informatie
- concentratie, snel afgeleid
- organisatie en /of klokkijken