Beelddenken wat is dat eigenlijk?
Beelddenker en dan?
Een aantal kinderen is beelddenker. Dat wil zeggen dat de voorkeur van informatie opnemen, verwerken en onthouden visueel gebeurt.
En wat nu als de leerkracht voornamelijk onderwijst in woorden?
Dan bestaat de kans groot dat je zoon of dochter de stof niet begrijpt en dus al snel een leerachterstand ontwikkelt. Bijles heeft weinig tot geen resultaat omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Zelfvertrouwen wordt minder en je kind gaat met minder plezier naar school. Super zonde al zeg ik het zelf.
Kenmerken van beelddenken:
- Houdt van ingewikkelde ideeën en opdrachten en voert ze goed uit maar faalt vaak bij eenvoudige zaken.
- Kan slecht tegen harde onverwachte geluiden.
- Heeft zwakke aandacht om te luisteren, lijkt vaak niet te luisteren.
- Heeft moeite met het afmaken van opdrachten en/of schoolwerk.
- Heeft vaak een zwak handschrift of moeite om tussen de lijnen te schrijven, neemt de pen heel hard vast en drukt heel hard op de pen bij het schrijven.
- Houdt van Lego, puzzels, computerspelletjes, televisie en het maken van dingen.
- Computer en televisie zijn favoriet.
- Houdt van kunst en/of muziek.
- Heeft een zwak besef van tijd.
- Is extreem gevoelig voor kritiek en is emotioneel zeer gevoelig.
- Heeft moeite met spellen en klokkijken.
- Vindt het heel moeilijk om ordelijk te zijn.
Wat kun je doen?
Blijf niet worstelen met schoolwerk als je verwacht dat je kind een beelddenker is. Je kind leert anders en door informatie te vertalen naar beelden kan de beelddenker zich de lesstof wel eigen maken. Bij Oké Kids passen wij de 1-op-1 de ‘Ik leer anders’ training toe. Tijdens een paar sessies op maat, leer je deze techniek zelf toepassen. Daar heb je niet alleen nu op de basisschool profijt van, maar ook later. Dit kun je, in de toekomst, ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.
Er is direct resultaat, want de leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. De training is voor kinderen die problemen hebben met bijvoorbeeld:
taal, spellen en lezen
rekenen, tafels, plus en min sommen
onthouden van informatie
concentratie, snel afgeleid
organisatie en /of klokkijken
We starten met een korte kennismaking om de doelstellingen af te stemmen. Het informatiesysteem zal worden getest. Om de methode onder de knie te krijgen, kan je rekening houden met ongeveer vier afspraken. De sessie kan worden gegeven in aanwezigheid van vader of moeder, zodat thuis de methode verder toegepast kan worden. We werken met het werkboek Ik leer anders.
Training
In 5 bijeenkomsten van 1 uur leer je de basis:
• Onthouden van informatie: lesstof leren vertalen naar beelden
• Leerproblemen en werkstress oplossen: hoofd opruimen
• Taal: alfabet, spellen, lezen
• Rekenen: omkeringen (25 – 52),plus- en min sommen, getallen 0-100,
tafels, automatiseren
• Klokkijken: analoge en digitale klok
• Evt. kalender: dagen, maanden
Eventueel uitbreiding mogelijk tijdens vervolgbijeenkomsten.
Werkboek
Het werkboek is geschikt voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen,
dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, hoogbegaafd,
Wil je graag een afspraak maken of meer informatie vul dan dit contactformulier in.
Praktijkervaring:
Voor onze 9 jarige dochter waren we op zoek naar iemand die haar kon helpen haar hoofd te ordenen. Zij leek last te hebben van dyslexie en lijkt les stof en informatie anders te verwerken dan leeftijdsgenootjes.
Na 30 minuten bij Esther kon zij het woord ‘Park’ en ‘Station’ van voor na achter en van achter naar voor spellen. En dat voor een kind dat de ‘a’ en de ‘e’ nog niet uit elkaar kon houden. Buiten dat het spellen haar nu veel makkelijker afgaat heeft ook haar zelfvertrouwen een enorme opsteker gekregen. We zijn super blij met de rust die de ik leer anders methode in haar hoofd en ons gezin heeft gebracht.