Herkent u dit bij uw kind? signalen

Herkent u dit bij uw kind of bij uzelf ?

Ontwikkeling bewegen
– Heeft niet/nauwelijks gekropen als baby
– Bruuske houterige motoriek
– Loopt op de tenen
– Stoot overal tegenaan
– Verkrampte fijne motoriek
– Niet stil kunnen zitten

Boven de acht jaar
– Hyperactief of oververmoeid gedrag
– Ongecoördineerde bewegingen, ook bij gymnastiek
– Tong- en mondbewegingen tijdens bezigheden met de handen
– Hoofd draait mee tijdens het lezen.

Ontwikkeling oogbewegingen
– Geen totaalbeeld, te veel focus op details.
– Trillende oogleden, heen-en-weer schietende ogen.
– Kan niet goed focussen, richt de ogen verkeerd (oogsamenwerkingsproblemen en fixatie disparatie).

Moeite met de ontwikkeling van 
– 
Zwemmen
– Ballen vangen/laten stuiteren
– Fietsen
– Huppelen
– Gedifferentieerde (verschillende) bewegingen (achter elkaar) doen
– Touwtjespringen, evenwichtsspelletjes
– Meerdere dingen tegelijk doen
– Is gauw afgeleid
– Overgevoelig voor geluiden, lichtprikkels

Ontwikkeling houding
– Spiertonus te laag (slap) of te hoog (verkrampt)
– Benen achter stoelpoot gehaakt tijdens schrijven of lezen
– Op een of beide benen zitten
– Hoofd in handen steunen of hoofd wordt tijdens schrijven ondersteund met niet schrijvende hand
–  Aan tafel: ingezakte borst, scoliose, opgetrokken schouder(s), op één of twee knieën zitten
–  Kind hangt vaak in de stoel; hoofd achterover en benen uitgestrekt

Vaardigheden leren

– Automatiseringsprocessen (op verschillende gebieden!) verlopen moeizaam of blijven achterwege
– Overmatig morsen tijdens het eten
– Moeite met gebruik van bestek
– Moeite met aankleden (systeem aanbrengen)
– Zwak ontwikkeld ruimtelijk inzicht (Deze items vind je vaak vertaald in een lage performale score bij een WISC lll,of grote verschillen in de performale schaal tussen subtestscores)
– Minder goede performale vaardigheden en performale intelligentie

Ontwikkeling schrijven en schrijfhouding
– Problemen met fijne motoriek
– Slecht leesbaar handschrift
– Handschrift buigt naar boven of beneden toe af
– Hoofd wordt ondersteund met niet-schrijvende hand
– Hoofd ligt bijna op de tafel bij het schrijven
– Moeite met op de lijn (tussen lijntjes) schrijven
– Moeite met overschrijven van het bord (tempo ligt erg laag)
– Verkrampte/slechte pengreep

Lezen
– Men houdt de vinger(of lineaal) bij de regel
– Zonder bijwijzen kan de persoon niet bij de goede regel blijven
– Lezen gaat erg langzaam

Fysieke, psychische ontwikkeling
–Misselijkheid bij beweging (wagenziek) (heeft ook verband met  oogvolg problemen
–Vaak hoofdpijn
–Allergie
–Lage zelfwaardering
–Emoties zijn zeer heftig en onstabiel
–Paniekaanvallen
–Burn- out
–Slecht slapen
–Eetstoornissen
–Fibromyalgie/Reuma
–Bedplassen/ Stoelgang

Zijn de hierboven genoemde kenmerken voor u, voor jou als jongere, of bij uw kind herkenbaar ? Dan is het zeer goed mogelijk dat de beperkingen voortkomen door nog aanwezige reflexrestanten. Dit is zeer goed te verhelpen met een RMT programma.

In Nederland zijn er vier bekende reflexintegratie- methoden:

Rhythmic Movement Training (RMT), Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie (MNRI),  en het programma van INPP (Institute for Neuro- Physiological Psychology) en Reflexintegratie met laser (QRI).

Ik ben RMT therapeut waarbij ik samen met kind en ouder een bewegingsprogramma inzet voor thuis.