Skip to content

Tel: +31613115892

Beelddenken wat is dat eigenlijk?

Beelddenker en dan?

Een aantal kinderen is beelddenker. Dat wil zeggen dat de voorkeur van informatie opnemen, verwerken en onthouden visueel gebeurt.

En wat nu als de leerkracht voornamelijk onderwijst in woorden?
Dan bestaat de kans groot dat je zoon of dochter de stof niet begrijpt en dus al snel een leerachterstand ontwikkelt. Bijles heeft weinig tot geen resultaat omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Zelfvertrouwen wordt minder en je kind gaat met minder plezier naar school. Super zonde al zeg ik het zelf.

Wat je kunt doen

Blijf niet worstelen met schoolwerk als je verwacht dat je kind een beelddenker is. Je kind leert anders en door informatie te vertalen naar beelden kan de beelddenker zich de lesstof wel eigen maken. Bij Oké Kids passen wij de 1-op-1 de ‘Ik leer anders’ training toe. Tijdens een paar sessies op maat, leer je deze techniek zelf toepassen. Daar heb je niet alleen nu op de basisschool profijt van, maar ook later. Dit kun je, in de toekomst, ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.

Er is direct resultaat, want de leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. De training is voor kinderen die problemen hebben met bijvoorbeeld:

  • taal, spellen en lezen
  • rekenen, tafels, plus en min sommen
  • onthouden van informatie
  • concentratie, snel afgeleid
  • organisatie en /of klokkijken

We starten met een korte kennismaking om de doelstellingen af te stemmen. Het informatiesysteem zal worden getest. Om de methode onder de knie te krijgen, kan je rekening houden met ongeveer vier afspraken. De sessie kan worden gegeven in aanwezigheid van vader of moeder, zodat thuis de methode verder toegepast kan worden. We werken met het werkboek Ik leer anders.

Training
In 5 bijeenkomsten van 1 uur leer je de basis:
• Onthouden van informatie: lesstof leren vertalen naar beelden
• Leerproblemen en werkstress oplossen: hoofd opruimen
• Taal: alfabet, spellen, lezen
• Rekenen: omkeringen (25 – 52),plus- en min sommen, getallen 0-100,
tafels, automatiseren
• Klokkijken: analoge en digitale klok
• Evt. kalender: dagen, maanden
Eventueel uitbreiding mogelijk tijdens vervolgbijeenkomsten.
Werkboek
Het werkboek is geschikt voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen,
dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, hoogbegaafd,

Wil je graag een afspraak maken of meer informatie vul dan dit contactformulier in.

Praktijkervaring:
Voor onze 9 jarige dochter waren we op zoek naar iemand die haar kon helpen haar hoofd te ordenen. Zij leek last te hebben van dyslexie en lijkt les stof en informatie anders te verwerken dan leeftijdsgenootjes.
Na 30 minuten bij Esther kon zij het woord ‘Park’ en ‘Station’ van voor na achter en van achter naar voor spellen. En dat voor een kind dat de ‘a’ en de ‘e’ nog niet uit elkaar kon houden. Buiten dat het spellen haar nu veel makkelijker afgaat heeft ook haar zelfvertrouwen een enorme opsteker gekregen. We zijn super blij met de rust die de ik leer anders methode in haar hoofd en ons gezin heeft gebracht.